יכול לעניין אותך גם

חרבות ברזל

נשים במלחמה: 53% מבעלות העסקים הקטנים והזעירים מדווחות על ירידה בהכנסות

53% מבעלות העסקים הקטנים והזעירים מדווחות על: ירידה של מעל 50% בהכנסות העסק מאז המלחמה כך עולה ממחקר שערכה עמותת יוזמות עתיד שמלווה נשים בתהליכי פיתוח והקמה של עסקים זעירים וקטנים עבור 56% מהן העסק הוא מקור הפרנסה המרכזי והיחידי יחד עם זאת, מרביתן בוחרות להמשיך את העסק עם התאמות מסוימות

מערכת ג׳ננה

מערכת ג׳ננה

14/01/24

מעל מחצית (53%) מבעלות העסקים הזעירים והקטנים דיווחו על ירידה של יותר מ- 50% בהכנסות שלהן מאז תחילת המלחמה. כך עולה ממחקר שערכה עמותת יוזמות עתיד בקרב הבוגרות שלה שבחן את השפעות המלחמה על הפעילות הכלכלית של העסקים. העמותה מלווה אלפי נשים בכל שנה בתהליכי הקמה ופיתוח של עסקים זעירים וקטנים. המחקר נעשה באמצעות חברת אדווה מחקר ופיתוח במהלך נובמבר.

בהתייחס לאותה שאלה לגבי היקף הפגיעה בהכנסות: כרבע מהיזמיות (24%) דיווחו על ירידה שבין 50%-20%; 12% דיווחו על ירידה של עד 20%. רק 9% דיווחו שההכנסות נשארו ללא שינוי ו- 2% דיווחו שהיתה עליה בהכנסות.

הנתון מטריד יותר כאשר אנחנו לוקחים בחשבון את העובדה ש- 56% מהיזמיות דיווחו שהן מקור ההכנסה היחידי שלהן. 26% הן מקור ההכנסה העיקרי, ו- 18% הן רק חלק קטן מההכנסות. לגבי גובה ההכנסה הממוצע עד המלחמה: כחמישית (21%) דיווחו על הכנסה של עד 2,000 ₪ בחודש; 22% על 2,000-5,000 ₪ ממוצע בחודש; 23% בין 5,000-8,000 ₪; 17% דיווחו על הכנסה חודשית ממוצעת של 8,000-11,000 ₪. 12% בין 11,000-20,000 ₪ בחודש ו- 5% מעל 20,000 ₪ בממוצע בחודש.

בנוסף, לא נמצא קשר  בין עוצמת הנזק הכלכלי בעקבות המלחמה לבין גובה ההכנסות או הוותק העסקי. מבין הנשים שהשתתפו במחקר: 14% בעלות ותק של פחות משנה כבעלות עסק; 16% שנה עד שנתיים; 23% שנתיים עד ארבע; 47% יותר מארבע שנים. הרוב המוחלט של העסקים בעלי אופי נשי. 40% בתחום הדרכת חוגים, הנחיית סדנאות והוראה; 40% עוסקות בטיפול רגשי, אלטרנטיבי או רפואי; 14% בתחומי הקאוצ'ינג ו- 6% במקצועות היופי. מחצית היזמיות מאזור המרכז והשרון, השאר מיתר חלקי הארץ.

מוטיבציה גבוהה ואופטימיות

למרות הירידה הדרמטית בהכנסות העסק רק 2% שוקלות לסגור את העסק ו- 8% שוקלות להקפיא אותו לזמן הקרוב. 38% בחרו להמשיך אותו עם התאמות מסוימות בהתנהלות העסק ומעל מחצית מהיזמיות (53%) ממשיכות את העסק.

44% מתוכן, אופטימיות מאוד לגבי התאוששת העסק בטווח של שנה

המחקר גם בחן את  מהות הפגיעה בעסק: 37% השיבו שהן אינן יודעות כיצד להפעיל את העסק במצב הנוכחי; 31% אינן מסוגלות להניע את עצמן להפעיל את העסק; 21% השיבו שהעסק לא רלוונטי למצב הלחימה. 11% ענו שאיבדו לקוחות בעקבות מעבר מקום או שאין להן את הציוד והתנאם להפעיל את העסק.

לגבי המענים שהן זקוקות לו: 9% אמנם רוצות לבחון מחדש את תחום העסק, אבל הרוב המוחלט של היזמיות זקוקות לסיוע בעסק הקיים. 17% סיוע בהגדרה ואפיון של קהל לקוחות חדש; 29% בהרחבת העסק לשירותים ומוצרים חדשים ו- 37% בבניית תוכנית שיווק.

צופית גורדון מנכלית עמותת יוזמות עתיד. צילום Q ELITE BEAUTY

צופית גורדון, מנכ"לית יוזמות עתיד: "הממצאים שעולים מהמחקר הם קריאת השכמה עבור כולנו. שלושה חודשים אחרי המלחמה ולא בטוח שעברנו את שיא המשבר. אנחנו נוטים לשכוח אבל רבות מבעלות העסקים עדין מתמודדות עם השלכות הקורונה ויוקר המחייה שהאמיר מאד רגע לפני פרוץ המלחמה בעקבות הרפורמה המשפטית. כלומר, הכניסה לתקופה הנוכחית עבור נשים אלו, שרובן מחזיקות עסק, שהן העובדת היחידה בו ושהוא מהווה עבורן אלטרנטיבה תעסוקתית יחידה ומפרנס תא משפחתי שלם הוא מנקודת פתיחה מאתגרת. שימור ומניעת נפילתם של עסקים אלו צריך להיות צו השעה של כולנו לחיוניות הכלכלה הישראלית כיום ובשש אחרי המלחמה. אם לא נמנע קריסה שלהם כרגע נמצא עצמינו עם אבטלה, קצבאות מדינה ופערים חברתיים שייקח שנים לתקן. יש אפשרות לתקן כעת ולמנוע את השבר העתידי.  מדובר בנשים  נחושות ומחויבות להמשיך ולפתח את העסק שלהן. הן לא רוצות תרומות אלא תנאים הוגנים שיאפשרו להן להמשיך ולהצליח".

עמותת 'יוזמות עתיד' פועלת מזה עשור, במטרה לסייע לנשים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית להקים ולפתח עסקים קטנים ובאמצעותם להגיע לעצמאות כלכלית ומשפחתית. העמותה פועלת בפריסה ארצית בעשרות ישובים ברחבי הארץ ומלווה נשים מכלל מגזרי החברה הישראלית, יהודיות, ערביות, חילוניות, חרדיות, עולות חדשות, בדואיות, דרוזיות ואחרות.

מדי שנה מלווה העמותה למעלה מ-1,100 יזמיות המשתתפות בתוכניות העמותה להקמה של עסקים חדשים. עד כה, מיום היווסדה, ליוותה העמותה למעלה מ-5,500 נשים אשר השתתפו בתוכנית ועברו את תהליך הליווי הכולל איתור, מכינה, קורס עומק המתמקד בהקמה וניהול עסק קטן, ומנטורינג אישי על ידי אנשי עסקים מובילים בתהליך ניהול העסק. כל 1,000 עסקים של נשים שהוקמו במסגרת העמותה, מניבים קרוב ל-60 מיליון ש"ח הכנסה נטו לבעלות העסקים, ועוד כ-60 מיליון ש"ח חיסכון בתשלומי העברה למדינה. את העמותה מלווים מספר שותפים אסטרטגיים ביניהם בנק הפועלים, פייבר, שטראוס, בנק לאומי, Usaid, אלטשולר שחם, פדרציית דיטרויט קרן עזריאלי ורבים נוספים. את העמותה יסד היזם ניסים בר-אל ומובילות אותה כיום צופית גורדון מנכ"לית העמותה ובת-שבע משה המשמשת כיו"ר.

אברי גלעד עושה זאת לראשונה: "עוד לא מאוחר"

מערכת ג׳ננה
יום שני,13/05/24

יכול לעניין אותך גם

התיכון החברתי בתל אביב במחווה למפונים מרעים

תלמידי מגמת אקו חקלאות עירונית בתיכון החברתי הפכו את ראש השנה לאילנות לאירוע בלתי נשכח עבור חברי קהילת קיבוץ רעים שפונו לת"א. חניכי המגמה אירגנו אירוע גדול שכלל בנייה של פינת ישיבה 'זולות' לנוער, ממש כמו בקיבוץ, פינות יצירה לילדים ועמדת בנייה של אדניות בעיצוב מיוחד שעיצבו התלמידים, במטרה להוסיף מעט ירוק למרפסות הבתים החדשים.

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,04/02/24

חנוכת מתחם חדשני לילדים על הרצף האוטיסטי מבית רשת "פרח" בבאר יעקב

בשיאו של שבוע המודעות הבינלאומי לאוטיזם, נחנך השבוע בבאר יעקב מתחם חדשני של ארגון פרח - קומפלקס מתקדם של 8 מעונות יום וגני תקשורת לילדי החינוך המיוחד, בדגש על ילדים עם אוטיזם המתמודדים עם קשיי תקשורת. במתחם, הכולל חדרי טיפול חדישים ומרהיבים, פועל צוות פרא רפואי מלא ומקצועי. בכל גן לומדים עד 8 ילדים המקבלים תמיכה פדגוגית מקצועית, ומעטפת חינוכית-טיפולית רחבה.

מערכת ג׳ננה
יום שלישי,09/04/24

טובים מבפנים - מגורו ההורות שכבשה את העולם - ד"ר בקי קנדי

"טובים מבפנים" מציג עקרונות הורות שישנו את נקודת המבט שלכם לצד הנחיות מעשיות לפתרון בעיות מוגדרות – כגון יריבות בין אחים, חרדת פרידה, והתקפי זעם. זהו משאב מקיף ורב תועלת לדור של הורים שמחפשים דרך חדשה לגדל את ילדיהם ולהכשיר אותם לחיים של ויסות עצמי, של חוסן נפשי ושל ביטחון עצמי.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,20/03/24

קנסות זה כבר כל כך 2023: משרד התחבורה עובר ל- AI

כבר שנים שמתמודדים במשרד התחבורה עם תופעה קשה בה נוסעים רבים נמנעים מלשלם בתחבורה הציבורית כחוק. לפי דוח שהוציא משרד התחבורה בממוצע על כל אוטובוס שיוצא למסלול לפחות אחד מהנוסעים לא שילם.

צביקה סוקניק
יום ראשון,14/01/24

גם אנחנו בשוק: יום מיוחד לחובבי השוקולד-קרמל

יום השוקולד הבינלאומי חל ביולי, אבל חובבי שוקולד הקרמל החליטו שזה לא מספיק להם ויצרו יום בינלאומי משלהם. ב19 במרץ כולנו נאכל שוקולד קרמל. לקראת היום המיוחד הזה הבאנו לכם מתכון מיוחד לרוטב פונדו שישנה לכם את היום

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,13/03/24

"פיק ברכיים": השחקן יונתן רוזובסקי בסינגל ראשון לקראת אלבום בכורה

את יונתן רוזובסקי אתם וודאי מכירים מסדרות אייקוניות כמו פול ספיד, אילת , בצפר, ספיידרז, להציל את שייקה או מהמחזמר התחנה. כעת הוא מוציא את השיר הראשון שלו "פיק ברכיים" שכתב והלחין עם מיש בזרנו שגם מתארח, והפיק אורי אבני (לירן דנינו, מוקי, רותם כהן, מופע הארנבות של דוקטור קספר, עדן אלנה, הראל סקעת ועוד...).

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,01/02/24

בצל המלחמה – תקציב 2024 מאיים לפגוע בנשים

מאז השביעי באוקטובר ניצבת החברה הישראלית בפני אתגרים שטרם ידענו כמותם. זאת בין היתר בשל טשטוש הגבולות בין החזית והעורף. מנקודת מבט מגדרית, ניתן להצביע מן הצד האחד על ההשלכות הייחודיות של המלחמה על נשים ומן הצד השני על תרומתן המרכזית וחיוניותן בהתמודדות עם אתגרי העת הזו ועם תהליכי השיקום הממושכים. בעוד שבחזית שיעורן של נשים בכוח המילואים עומד על כ־ 19%. נשים ממלאות חלק משמעותי בתחזוקת העורף.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,14/02/24

"היו ימים שהייתי כועסת והוא היה אשכרה צוחק לי בפנים" | היום הבינלאומי לאוטיזם

אשת יחסי הציבור, שירן פרץ, היא אמא גאה לילד המאובחן עם אוטיזם. בטור מרגש היא משתפת בחווית האימהות לילד כל כך מיוחד וכשרוני

שירן פרץ
יום שלישי,02/04/24

יום גוש קטיף במערכת החינוך: "הכרעה מתוך ידע והבנה ולא מתוך בורות וניתוק"

מרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון יציין מחר במשדר מיוחד את יום גוש קטיף במערכת החינוך, בהתאמה למציאות הישראלית המורכבת של ימים אלו: "לא האמנו שנמצא עצמנו במציאות בה הדיון סביב גוש קטיף ורצועת עזה נמצא במקום בו הוא נמצא"

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,31/01/24
אביב גפן ושרון קאופמן, צילום דרור סיתהכל

אביב גפן ואשתו לעתיד בחשיפה מרגשת: זה האירוע שחגגו

הזמר וארוסתו שרון קאופמן הגיעו צמודים זה לזו והאירוסין הפכו לרשמיים בנוכחות חבריהם הקרובים מעולם הבידור באירוע המימונה הנוצץ

מערכת ג׳ננה
יום שלישי,30/04/24

יום השואה 2024 | "לך תזכור"

"לך תזכור", מבית כאן הסכתים, 3 פרקים החל מ-2.5.24 באתר כאן ובכל יישומוני ההסכתים, עורך ומגיש: עקיבא נוביק, עורך ההסכת: ניר גורלי ("שיר אחד")

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,18/04/24

בצל המחאות להשבת החטופות: שיר חדש ליוצרת טוהר גדסי

הזמרת והיוצרת טוהר גדסי בסינגל חדש ומרגש, המביא תקווה ותפילה לשובם של כל החטופות והחטופים. בסוף השיר משולבת הקלטה של ארבל אשכנזי, חברת ילדות של טוהר שניצלה בנס ממסיבת הנובה, ובה מסר לחברתה עדן ירושלמי שנחטפה מהמסיבה, בה עבדה כברמנית.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,24/01/24

רוני סומק ובנצי גולדשטיין הם הזוכים בפרס ארז ביטון לשירה עברית

פרס ארז ביטון לשירה עברית מטעם עריית רמת-השרון הוא יוזמה של מחזיק תיק התרבות והאמנות היוצא, דני לביא, יחד עם המשורר ליאור מעין – תושב העיר. הפרס על שמו של חתן פרס ישראל ארז ביטון, גם הוא תושב העיר, יוענק השנה לראשונה – בתקופה שבה תקציבים מדולדלים ומשאבים מקוצצים בזירה לעידוד היצירה. משוררים מכל הארץ פנו והגישו את היצירות שלהם, וההיענות הייתה עצומה.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,13/03/24
סתיו קצין

כוכבת האח הגדול חושפת: האם התכנית מבוימת?

סתיו קצין נשאלה על ידי עוקבת אם הדברים בתוכנית מבוימים והשיבה באופן חד משמעי: "לא, זה ממש לא מבוים. אף אחד לא אומר לנו מה לעשות"

מערכת ג׳ננה
שבת,04/05/24

"נדרשנו לנקות עם מגבים ומטאטאים את בית החולים נאצר במשך שעה וחצי כשכל הזמן הזה צופים בנו מהצד בלעג אנשי אונר"א"

לוחמים מחטיבת הקומנדו הוסטו ממשימת התקפה לטובת ניקוי שטח בית החולים נאצר בחאן יונס, ונדרשו תוך סיכון הכוחות לפנות בידיהם לכלוך רב שהותירו העזתים העקורים ששהו במקום. במקרה אחר נדרשו הלוחמים לפרוק משאית סיוע שהכניס צה"ל לעזה לאחר שהמשאיות האחרות נחסמו בכרם שלום על ידי מפגינים. ארגון 'צעדת האימהות': "הלוחמים חשים השפלה וכעס, עובדי אונר"א הביטו בחיוך מהצד"

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,03/03/24

מחלקת שיקום חדשה נפתחה בפוריה

לאור המחסור במחלקות שיקום בעקבות המלחמה, פתחו במרכז רפואי צפון מחלקת שיקום יום חדשה. זהו חלק ממהלך להקדמת פתיחת מרכז שיקום הלמסלי שצפויה להתרחש במהלך שנת 2024

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,24/01/24

חמש ההחלטות שייקחו את השנה שלכם צעד אחד קדימה בפן המקצועי בעזרת לינקדאין

אבי צדקה, "דוקטור לינקדאין", עושה לנו סדר לשנה האזרחית החדשה

אבי צדקה
יום שלישי,09/01/24
אופירה אסייג

אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' שמו סוף לסכסוך? פרטי הקאמבק נחשפים

אסייג ואייל ברקוביץ׳ נפגשו במפתיע בבית קפה בתל אביב. עדי ראיה דיווחו שאייל ניגש אל אופירה וחיבק אותה והיא לא התרחקה או חיפשה לסרב לסיטואציה

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,09/05/24

המדריך השלם לבטיחות בניקיונות לפסח

כמדי שנה, מטפלים החובשים והפרמדיקים של מגן דוד אדום בפציעות המתרחשות במהלך הניקיונות הקפדניים וההכנות לקראת חג הפסח. על מנת לשמור על בריאות האזרחים ולהימנע מסכנות נפוצות הבאנו לכם את המלצות מד"א לניקיון פסח בטוח וזהיר

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,07/04/24

בארי בראי התמונות

למעלה משלושה חודשים עברו מהטבח הנורא של מחבלי החמאס ימ"ש ביישובי עוטף עזה ובצעירים שהשתתפו בספטיבל ובמושב בארי. הצלם החב"די דוב בער הכטמן מגיש תיעוד עצוב מההרס שנשאר מהיישוב בארי

מערכת ג׳ננה
יום שני,29/01/24

עדשה חברתית

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,13/03/24

בעקבות דו"ח על אלימות מבוססת מגדר בישראל: ארגוני הנשים בקריאה לממשלה לאסוף ולפלח נתונים על מקרי אלימות מגדרית בישראל

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,17/03/24

"זריחה שחורה- עדויות מהטבח בפסטיבל נובה" בחשיפה בינלאומית חסרת תקדים

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,22/02/24

טרגדיה: כוכב האח הגדול נפטר בגיל 63 מדום לב

מערכת ג׳ננה
יום שלישי,07/05/24

קבוצת הטלגם החדשה של ג׳ננה NEWS

הצטרפו לקבוצת הטלגרם של ג׳ננה

וקבלו את כל העדכונים, החדשות והידיעות הכי חמות לפי כולם יישר לנייד שלכם!