יכול לעניין אותך גם

חרבות ברזל

מחקר: איך המלחמה משפיעה על החלומות שלנו?

ד"ר אודי בונשטיין, מנהל השירות הפסיכולוגי במרכז הרפואי לגליל, ערך מחקר בנושא החלומות שאנו חולמים במלחמה, מהם עולה שחלה עלייה ניכרת בחלומות הסיוט ובתחושת חוסר האונים. אבל יש גם סיבה לאופטימיות: מהמחקר עולה, כי יכולת ההתמודדות בחלומות מרשימה ועשויה להצביע על חוסן נפשי גבוה

מערכת ג׳ננה

מערכת ג׳ננה

22/01/24

מסתבר שהמלחמה משפיעה עלינו לא רק בזמן ערות, אלא גם בשינה: מחקר חדש של מנהל השירות הפסיכולוגי במרכז הרפואי לגליל, ד"ר אודי בונשטיין, בדק את החלומות שאנו חולמים מאז 7 באוקטובר, או במילים אחרות: כיצד המצב הנוכחי משפיע על הנפש שלנו.

"כשמוניתי לנהל את אתר הדחק במרכז הרפואי, בתחילת המלחמה, התחלתי לחלום מדי לילה חלומות הקשורים למלחמה, בהם אני נמצא במעין קו צבאי קדמי וממש מנהל את המלחמה", מספר ד"ר בונשטיין. "זו היתה תחושה לא נעימה ובבקרים הייתי מתעורר סחוט לגמרי. במקביל סיפרו לי מטופלים על חלומות משונים שהם חולמים מאז תחילת המלחמה. בעקבות זאת החלטתי לבצע מחקר בנושא".

ד"ר בונשטיין, פסיכולוג קליני ורפואי בכיר, חוקר חלומות ומורשה לעסוק בהיפנוזה, יצא למשימה יחד עם בתו אור, סטודנטית לתואר ראשון בפסיכולוגיה. המחקר הנוכחי התבסס על מחקר קודם שלו, שכלל כ-700 נבדקים (ואשר בוצע לפני המלחמה), אליו הוסיף כעת 160 נבדקים בגילים 70-16. הנשאלים ענו על שלושה שאלונים מקיפים שבחנו היבטים שונים של חלימה ומימדים פסיכולוגיים נוספים.

מהמחקר עולה, כי במלחמה אנו חולמים באופן מובהק יותר חלומות סיוט, שחלקם מעירים אותנו משינה. כ-30 אחוז מהנשאלים דיווחו על תחושה של "חוסר אונים".

בניגוד למחקר שביצע בעבר בנושא החלומות, מאז תחילת המלחמה דיווחו חולמים רבים, כך עפ"י המחקר, על מימד שמיעתי עמוק יותר, כמו צלילים ורעשים של אזעקה, פיצוצים וצעקות.

דבר נוסף העולה מהמחקר הוא, כי בין סבך הסיוטים היו גם חלומות המעידים על הסתגלות למצב ויכולת התמודדות גבוהה. "בדיוק כפי שבמציאות אנו עדים למעשי גבורה רבים, כך גם בחלומות, וזה אולי הממצא החשוב ביותר: היכולת לזהות מה מאפשר הסתגלות טובה יותר למצב", מסביר ד"ר בונשטיין. "יכולת התמודדות עם משברים בחלום, מיתרגמת בדרך כלל ליכולת לפתור בעיות קשות ומורכבות בחיים עצמם".

דבר נוסף שזיהה במחקרו הוא שפנטזיה ומציאות מתערבבות הרבה יותר יחד בזמן מלחמה, דבר המעיד לעיתים על מצב פוסט-טראומטי.

"זה לגמרי טבעי שיהיו לנו חלומות רעים וסיוטים בתקופת מלחמה", מדגיש ד"ר בונשטיין. "הפטנט הוא לדעת למצוא את יכולת ההתמודדות בחלום. זה הופך את תהליך החלימה, אפילו של סיוטים, למעצים יותר ומיטיב עם הנפש".

מגיש ערוץ 14 מסתבך בענק: "אמירות פוגעניות שהופנו כלפי מאות אלפים"

מערכת ג׳ננה
יום שני,20/05/24

יכול לעניין אותך גם

"עדיין יש טוב כאן בעולם": שיתוף פעולה מרגש בין שיר יפרח לאריאל לזרוס

סינגל ראשון מתוך שיתוף פעולה בין הפייטנית שיר יפרח למלחין, היוצר והגיטריסט אריאל לזרוס. בחודשיים האחרונים הופיעו השניים בפני קהילות של מפוני העוטף במלונות ים המלח ותל אביב, במקלטים ואף בפסטיבל נגד אנטישמיות בגרמניה כחלק מהפעילות של תזמורת הלאדינו הישראלית, בניצוחו של לזרוס.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,24/01/24
הוט אנרגיה

הוט נכנסת לעולם החשמל בהצעה שוברת שוק: חשמל חינם לשנה?

במסגרת השקת השירות, HOT תצא במבצע "חשמל חינם לשנה", במהלך המבצע תגריל החברה חבילת חשמל חינם לשנה בין לקוחות שירותי התקשורת והחשמל

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,15/05/24

לכבוד 100 ימים לאולימפיאדה, האחים וורנר מציעה הצצה ראשונה לתהליך ההפקה של אולימפיאדת פריז

כדי לחגוג את ציון הדרך של 100 הימים עד למשחקי הקיץ האולימפיים בפריז 2024, האחים וורנר מכריזה היום גם על: • חושפת שורה של תכנים מרתקים תוך שהדרך לאולימפיאדת פריז 2024 מתקרבת יותר ויותר. • מפרטת כיצד גוף השידור ישתמש בפורטפוליו הרחב שברשותו כדי להגיע לקהלים חדשים וצעירים יותר. • מספקת הצצה לחלק מתכניות ההפקה שלה כאשר המשחקים כבר נראים באופק.

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,18/04/24

מופע הבכורה "באלה הידיים" של להקת המחול "הורה ירושלים"

הלהקה הבוגרת של "הורה ירושלים" יצאה במופע מחול חדש בשם "באלה הידיים". ביום חמישי האחרון התקיים מופע הבכורה בבית העם, בהשתתפות שי דורון, נשיא הקרן לירושלים ורות דיסקין, סמנכ"לית פרויקטים ותחום תרבות של הקרן לירושלים שתמכה בקיום האירוע. במופע גם נכחו יאיר גרין, נשיא הכבוד של הורה ירושלים וכפיר כהן, מנכ"ל משרד התרבות. המופע, שעבר עיבוד והתאמות לרוח התקופה, מורכב מ-16 רקדני הלהקה, רבים מהם חיילים בסדיר ובמילואים.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,10/01/24
צבי יחזקאלי, מתוך חדשות 13

המחליף של צבי יחזקאלי נחשף: חדשות 13 במינוי מסקרן

כ-24 שעות לאחר הפרסום על פרידתו של יחזקאלי, מינה מנכ"ל חדשות 13, אור צלקובניק, את חזי סימנטוב כראש הדסק והפרשן החדש לענייני ערבים בערוץ

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,01/05/24

קמפוס מודע טראומה: במכללה האקדמית הדסה ירושלים הגו מסמך "עשה ולא תעשה" להתמודדות נכונה מול סטודנטים החווים קשיים בשל המלחמה

השיחות שהתקיימו ומתקיימות עם הסטודנטים שחזרו משירות מילואים הובילו להפצת מסמך הנחיות ברחבי הקמפוס שמתמקד בהתנהגות רגישה ונכונה בימי המלחמה מתוך הבנה שכל אדם עשוי להיות בטראומה

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,28/02/24

מרגשת: הקונדיטורית אסטלה עם חניכי "עדי ירושלים"

אסטלה, בעלת בית הספר המפורסם ללימודי קונדיטוריה שנושא את שמה, הגיעה למרכז 'עדי ירושלים' להכין עם החניכים במקום מתכון מתוק וחגיגי במיוחד של אוזני המן לקראת חג הפורים הממשמש ובא.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,31/01/24

תערוכה חדשה: בית חכם בגוף טיפש

התערוכה "בית חכם בגוף טיפש" נהגתה ונבנתה בשנה האחרונה, במהלך הרוחות שעברו על הארץ והביאו עימן תחושה של אסון מתקרב. היא הוקמה ונפתחה לקהל באוקטובר 2023, וכמו כל דבר, נצבעה גם היא בצבעי התקופה האחרונה.

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,24/01/24
יובל המבולבל

יובל המבולבל מטיל פצצה: "לא אופיע יותר בשבת"

כוכב הילדים האהוב חשף שהוא מתחזק ומפסיק להופיע בשבת קודש, לא משנה מה המחיר הכלכלי: "אני מפסיק להופיע בשבת קודש"

מערכת ג׳ננה
יום שני,06/05/24

איך מתמודדים עם פוסט טראומה?

מאז ה –7 באוקטובר ובמהלך החודשים האחרונים, הצטרפו אלפי חיילים וחיילות, אזרחים ואזרחיות למעגל הסובלים מפוסט טראומה. כאן דיגיטל עם סדרת דוקו אקסטרים שנוגעת בקצה

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,08/02/24

The Art of Dreaming: תערוכת פופ-אפ מתנפחים חדשה

תערוכת פופ-אפ חדשה מבית היוצר של האוצרת והיזמית יערה זקס בשיתוף AIR PRODUCTION (אוצרת תערוכות הPOP-UP MUSEUM TLV וה- IMPERIAL HOTEL WONDERLAND) פתיחה לקהל הרחב: יום חמישי, 7.3.2024 עזריאלי שרונה דרך מנחם בגין 121, ת"א. הכניסה חינם

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,28/02/24

הסטודנט שניצל מבארי והתקבל לתכנית מצויינות במכללת הדסה

תכנית הנשיא למצוינות במכללה האקדמית הדסה ירושלים נפתחה השבוע באירוע מרגש בו השתתפו אביו של ענר שפירא ז"ל, שהגן בגופו על צעירים במיגונית בשבעה באוקטובר. ירנין פלד, מנהל הוולדרום בת"א הוא אחד מהסטודנטים במכללה שמשתתף בתכנית. כתושב בארי הוא סיפר לקהל על חילוצו לאחר שעות ארוכות בממ"ד.

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,22/02/24

תקופה כלכלית קשה? ככה תגדילו הכנסות באופן יעיל

המצב הכלכלי בישראל מורכב ודורש פתרונות מיידיים. המצב המורכב משקף עליות מחירים בלתי פוסקות במזון, דלק ותחומים נוספים, בזמן שהמלחמה מצידה מוסיפה לאתגרים הכלכליים. המשכורות הקיימות אינן מספיקות לצרכי החיים הבסיסיים, ולכן חייבים למצוא דרכים להוסיף להכנסה החודשית. אבל, איך עושים את זה? אסף הנעמן הלל מנכ"ל חברת נסיקה עסקית ומייסד פרויקט "כנפיים" מעניק כמה פתרונות והבחירה בדרך כזו או אחרת תלויה בנו ובכמה זמן נרצה להשקיע.

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,31/03/24
צבי יחזקאלי, מתוך חדשות 13

חוזה החלומות של צבי יחזקאלי נחשף: כמה ירוויח ב-i24News?

יחזקאלי יקבל שכר חודשי נאה של 120 אלף שקלים - עלייה משמעותית של עשרות אלפי שקלים לעומת משכורתו הנוכחית בחדשות 13

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,01/05/24

"גיא היה חלק מהמשפחה שלנו": היהודים נפרדים מגיא אילוז ז"ל

מופע עמוס אומנים שעבדו עם גיא ז"ל לאורך השנים התקיים הערב בזאפה תל אביב, כשכולם זוכרים את הבחור הביישן אך המקצוען שהלך למסיבה בנובה לחגוג ולא שב

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,14/01/24

מה הייעוד של לינור אברג'יל?

הנומרולוגית והמאמנת צביה פרומקין- בראשי מנתחת אושיות בשיטת הנומרולוגיה

צביה פרומקין-בראשי
יום חמישי,11/01/24

בפעילות משולבת של צה"ל והמשטרה: סוכלה חוליית מחבלים בג'נין

הלילה בפעילות משותפת של שב״כ, ימ״מ וצה"ל, סוכל מחמד ג׳לאמנה, מחבל חמאס צבאי שעסק בתקופה האחרונה בקידום פעילות טרור משמעותית והסתתר בבית החולים "איבן סינא" בעיר ג׳נין שבחטיבת מנשה. על המבוקש אותר אקדח שהוחרם על ידי הכוחות.

מערכת ג׳ננה
יום שלישי,30/01/24

"בואו לאכול איתי"- חוזרת לשבוע ספיישל חג פסח

תוכנית הקאלט של כאן 11, זוכת פרסי האקדמיה, תארח בפסח 5 בשלנים מוכרים, אך לא בהכרח מכירים, לחמש ארוחות חג כשרות ופרועות במיוחד שבוע ספיישל פסח ישודר החל מ- 21 באפריל, מידי ערב, אחריי החדשות ב-כאן 11

מערכת ג׳ננה
יום חמישי,11/04/24

נמצאים בהליכי גירושין? כך תעברו את הפסח בשלום!

הורים רבים, גרושים או בהליכי גירושין, מוצאים את עצמם בימים אלה בעיצומם של ויכוחים ומריבות על הסדרי השהות של הילדים בחג. בחלק מהמשפחות, אחד ההורים מגוייס, חלקן נמצאות רחוק מהבית ועוברות משבר בתוך משבר. כדי להקל עליהם, הכינה עו"ד ורד לוי, מומחית לדיני משפחה ומגשרת, את המדריך המצ"ב, עם כל הטיפים שיעזור להורים בתהליכי גירושין לעבור את החג בשלום, והכי חשוב- מבלי לפגוע בילדים.

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,21/04/24

המחווה של אולם האירועים "סופיה" ללוחמים וללוחמות

אולם האירועים "סופיה" בבאר שבע נרתם על מנת לספק לחיילי וחיילות גדוד תבור, המשרתים בעזה, את הריענון שהם כל כך זקוקים לו אחרי חודשי לחימה ארוכים. האירוע הינו שיתוף פעולה בין הורי הלוחמים לבין מוטי רווח, הבעלים של אולם האירועים.

מערכת ג׳ננה
יום שני,22/01/24

הגיל השלישי ב-AI

מערכת ג׳ננה
שבת,03/02/24

בריטני ספירס נפרדת מ-4 מיליון דולר: למה תאלץ לשלם לאביה?

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,28/04/24

אילנה דיין חוגגת רגע מאושר: הפכה לסבתא בפעם הראשונה

מערכת ג׳ננה
יום ראשון,28/04/24

שירי המלחמה- פרויקט מיוחד לJANANEWS

מערכת ג׳ננה
יום רביעי,17/01/24

קבוצת הטלגם החדשה של ג׳ננה NEWS

הצטרפו לקבוצת הטלגרם של ג׳ננה

וקבלו את כל העדכונים, החדשות והידיעות הכי חמות לפי כולם יישר לנייד שלכם!